سازمان هواشناسی کشور
اداره کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان
بلوچستان خشک، سیستانِ خشک تر

بلوچستان خشک، سیستانِ خشک تر

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان در مورد پدیده خشکسالی در این استان ابراز نگرانی کرد.

 

محسن حیدری در مصاحبه با روابط عمومی این اداره کل در مورد درصد مساحت تحت تاثیر خشکسالی گفت: بر اساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده (SPEI)، در مدت زمان یکساله تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰، ۹۲.۱% از استان سیستان و بلوچستان درگیر پدیده خشکسالی است که این مقدار در منطقه سیستان ۹۸.۷% و در منطقه بلوچستان ۹۱% بوده است.

 

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان ضمن ابراز نگرانی از ادامه دار بودن روند خشکسالی در استان گفت: در مدت زمان یکساله مذکور، از کل مساحت درگیر خشکسالی در استان تقریباً ۶۰% آن دچار خشکسالی بسیارشدید و شدید است.

 

این مقام مسئول از کاهش ۴۰ درصدی میزان بارش ها در سال زراعی جاری نسبت به دوره مشابه بلند مدت خبر داد و افزود: در سال زراعی گذشته تنها ۴۸ میلی متر بارندگی از ایستگاه های هواشناسی به ثبت رسیده است و با وجود گذشت بیش از ۷ ماه از سال زراعی، تا کنون تنها ۴۸% از بارشهای سال آبی جاری را دریافت کرده ایم.

 

محسن حیدری میانگین دمای استان را از ابتدای سال زراعی تا کنون ۱۹.۶ درجه سلسیوس اعلام کرد و از افزایش ۱.۳ درجه ای دمای استان نسبت به دوره بلند مدت مشابه خبر داد و گفت: بطور میانگین به ازای هر دهه ۱۰ میلی متر کاهش در نزولات جوی استان را شاهد هستیم که ادامه دار بودن این روند می تواند تبعات منفی برای منطقه در پی داشته باشد.

 

 

«روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس

زاهدان، بزرگراه خلیج فارس
صندوق پستی: 173-98156
تلفن: 15-05433294814
فاکس: 05433294817
تلفن هواگو: ۱۳۴
پیامک: ۲۰۱۳۴
ایمیل: info@sbmeteo.ir

آمار بازدید سایت
  • 55
  • 682
  • 301
  • 30,917
  • 150,096
  • 203
کلیه امتیاز سایت متعلق به هواشناسی سیستان بلوچستان می‌باشد.
Skip to content